Nagyutazás
Bacsó Tibor és Ádám a föld körül – szelek szárnyán

Site Search

‹‹‹ Előző hír                                                                                                       Következő hír ›››

Úton Londonba


2013.08.22.


Augusztus 18.-a, délután 4:00 óra volt, amikor kiderült, hogy minden észérv ellenére – mármint, hogy nincsenek kész a hajók – elindul a flotta Londonba. (Ide, mármint Londonba, a verseny indulási helyszínére egyébként Augusztus 23.-ára kell megérkeznünk.)


Azaz mégsem, mert néhány hajó – beleértve a mienket is, az Old Pulteny-t – nem volt vitorlázás képes állapotban. Úgyhogy a flotta kihajózott, felhúztuk a nagyvitorlákat (volt olyan hajó, amin nem is volt más vitorla), elgyakoroltuk a Londoni indulási ceremónia koreográfiáját, majd sietve visszatértünk a kikötőbe, ahol még egy napi kemény munka várt ránk, mielőtt kiküldtek bennünket a tengerre. Persze még nagyon sok van hátra, mire a hajóra azt mondjuk, hogy kész, de legalább az alapvető felszerelések legyenek készen mire tényleg kifutunk a nyílt tengerre.

Szóval másnap, augusztus 19.-én a korábbi bolondok házához hasonlóan telt a nap. Mindenki lótott futott, a szervezetlenség magasiskolája volt. Csak néhány példával érzékeltetem:

  • Mivel a hajókon korlátozott az ivóvíz készlet, fontos, hogy legyen velük vízkészítő, ami tengervízből, magas nyomásos fordított ozmózissal édesvizet állít elő. Eleinte azt mondták, hogy ez minimum felszerelés, majd a végén mégsem szerelték be. Majd Londonban …
  • A másik fontos felszerelés a generátor, hiszen egy ilyen versenyhajón rengeteg elektromos fogyasztó van. E nélkül tényleg nem lenne szabad elindulni. Mit ad az ég, nem lett beüzemelve indulásra. Sőt mikor megpróbáltuk beüzemelni, kiderült, hogy nincs megfelelő leírásunk róla, hogyan is kellene működjön. Már jócskán a nyílt tengeren voltunk, amikor beindítottuk … valami különös szerencse folytán működött. Azért a helyzet nem ennyire rózsás, mert 10 óra szolgálat után beadta a kulcsot. Eltartott néhány órát, mire leírás és rajzok nélkül kiderítettük, hogy impellert kell cserélni, az hol is van és hogy jutunk hozzá. Szerencsére volt csere darab … de már gyárilag törött … Majd Londonban újra cseréljük és megkérdezzük mit is kellene csinálni egy kis tartállyal, amiről azt gondoljuk, hogy nincs megfelelően bekötve.
  • Nem lenne szabad olyan hajóval kihajózni, ami nem készült fel az esetleges zord időjárásra, viharra. Ennek egyik fontos eleme, hogy lehessen megfelelően kurtítani a vitorlát, ha erősödne a szél. Talán már ki lehet találni, hogy az ehhez szükséges kötélzet és felszerelés sem volt előkészítve. Úgy mentünk ki a nyílt tengerre, hogy nem tudtuk volna a nagyvitorlát kurtítani, ha szükség lett volna rá, és útközben rakjuk össze a felszerelést. Az egyik reff kötélről persze kiderült, hogy rövid … Majd Londonban befejezzük.
  • A árboc és az állókötélzet nagyjából lett összerakva, és amikor a tengeren a skipper meglátta, hogy mi minden lóg, lötyög rajta, sőt az egész árboc ostor módjára csapkod előre-hátra, akkor azonnal vissza akart fordulni. Mivel még partközelben voltunk, rögtön telefonált, de nem engedték, hogy visszatérjen a kikötőben, hanem „kíméletesen” folytatjuk utunkat Londonba. Majd Londonban megcsinálják …
  • Éppen nem voltam szolgálatban, amikor arra lettem figyelmes, hogy hirtelen megálltunk. Ugyan egy vitorláson nincs fék, de ha a nélkül fordulnak meg, hogy átengednék az orrvitorlát (hajós nyelven beggel a hajó), akkor gyorsan megáll és stabilan vesztegel. Szóval megálltunk. Mint később kiderült azért, mert több száz liter víz folyt be a kormány rudazatnál. .. Tovább folytattuk az utunkat miután kimerték a vizet. Azóta is rendszeresen merjük. Majd Londonban megcsinálják.

A felsorolás végtelen lenne. A válasz pedig mindig ugyanaz, „ … Majd Londonban …”.

Bár én személy szerint élvezem a hajóépítés ezen módját - kvázi autodidakta módon tanulunk - nem tartom helyénvalónak. Az, hogy eddig nem történt baj nem a szervezők érdeme, hanem jórészt a szerencsének köszönhető. Azt sem találom rendben, hogy tulajdonképpen a szervező munkáját végezzük, bár rengeteget tanulunk vele. Ami pedig Londont illeti, nem hiszem, hogy ott mindent megoldanának, mert olyan fejetlenség, van, hogy mindenki csak rohangál, mint „ pók a falon”. Ha mondjuk egy csavarra volt szükségünk Gosportban, fél napot kellett szaladgálni mire megtaláltuk akitől kérni kell, majd legtöbbször az volt a válasz, hogy ….Londonban …

Ennyit a realitásról. a teljes képhez azért hozzátartozik, hogy nagyon jók lesznek a hajók, amikor elkészülnek / elkészítjük őket. El kell ismerni, hogy nagy előrelépés van minden tekintetben a korábbi flottához képest, mind vitorlázhatóságban, mind pedig lakhatóságban, élhetőségben, üzemeltethetőségben.

A flotta fantasztikusan néz ki, amikor együtt kihajózik, és minden realitás ellenére felemelő érzés tagja lenni a csapatnak, akik egy földkörüli útra készülnek…

Zárásként hadd térjek ki talán a legizgalmasabb részére az utazásunknak: az emberi oldalra. Mint az előzőekből kiderült, hogy a hajók készültsége nem esett egybe a várakozásaimmal, addig a csapatdinamikát illetően pontosan az történik, amit vártam. Sok, egészen eltérő hátterű és korú ember van összezárva néhány négyzetméteren és ez azt jelenti, hogy nem lehet elkerülni, kikerülni egymást. Szükségszerűen jönnek a konfliktusok, ami magával hozza a feszültségeket, vitákat. Persze egyelőre mindenki igyekszik civilizáltan kezelni a helyzetet, de érezni lehet, hogy lesznek hangos ellentétek, konfliktusok. Elég, hogy valaki nem úgy teszi a bögréjét a mosogatóban, arrébb teszi a másik táskáját, eltesz egy szerszámot, elfelejt valamit, nem úgy engedi a kötelet … és máris lehet hallani az ingerült hangokat. Egyelőre kevésbé aggódok, hogy mi lesz, hiszen várom, hogy lesznek nehezebb napok, ami után majdcsak elkezd csapatként működni a legénység. Ez szerintem csak a Londoni indulás után fog megtörténni.

Addig is minden nap hoz valami új meglepetést, úgyhogy nem unalmas az élet. Ezeket a sorokat pl. pihenő időben írom, miután egész napos konyhai munkán voltam. Kimondottan könnyű menet volt a mai – konyhai értelemben - , mivel gyakorlatilag nem volt szél. Az embernek olyan érzése volt, mintha nem is a francia partok közelében járna, hanem valahol az egyenlítő környékén. (Kérdezhetnék, hogy mit keresünk a francia partoknál Portsmouth-ból London felé. A válasz egyszerű: egy rövid versennyel bélelték ki az utunkat Londonba, ami ellenkező irányba indult, nehogy túl korán érkezzünk Londonba.)
Szükségünk is van a jó időre, mert egyelőre nem állunk készen egy komolyabb viharra, de mindenki bizakodó.

Én magam is kíváncsi vagyok, mire érünk Londonban és mi marad megcsinálásra Brest-ben vagy Rio-ban, vagy Fokvárosban vagy ki tudja hol.




‹‹‹ Előző hír                                                                                                             Következő hír ›››