Nagyutazás
Bacsó Tibor és Ádám a föld körül – szelek szárnyán

Site Search

‹‹‹ Előző hír                                                                                                             Következő hír ›››

Gond van az új 70-es hajókkal


2013.03.16

Nemrég kaptuk a hírt, hogy gond van az új hajókkal. Az első legyártott és már Angliába szállított hajók tesztelése során kiderült, hogy a hajótest bizonyos pontjain nem került elég műgyanta a hajótestbe annak készítésekor…

De kezdjük egy lépéssel hátrébbról, azok kedvéért, akik kevésbé járatosak a hajóépítés tudományában. A hajók építése során számos anyaggal kísérletezett az ember, ami megfelelhet a hajótestekkel szemben támasztott legfontosabb követelménynek: egyszerre legyen merev, ellenálló (pl. tengeri UFO-val – értsd azonosítatlan úszó tárgy – való ütközés esetén) és rugalmas (erre nagy szükség van, hogy a hajótest kiállja a hullámok okozta mindenféle törő-, csavaró-, szakító hatásokat). A történelem során kipróbált anyagok közül korábban a fa terjedt el, majd a vashajók nyertek teret a hajók méretének növekedésével.


A XX. században rájöttek, hogy ezt a két tulajdonságot (merevség és rugalmasság) különböző anyagok elégítik ki a legjobban, és ha ezeket lehetne kombinálni, akkor talán megtalálhatnák az „ideális” hajóépítő anyagot. Pl. Sir Francis Charles Chichester 1965-ben épített hajója, a Gipsy Moth IV. gyantával rétegelt fából készült. (Chichester azzal írta be nevét a hajózás történelmébe, hogy – éppen ezzel a hajóval – először kerülte meg egyedül a földet. Sir Robin Knox-Johstontól eltérően viszont nem megállás nélkül.)
A laminálás egyébként nem új keletű, gondoljunk csak a korabeli római, viking, vagy akár ókori egyiptomi hajókra, ahol egymást átfedő palánkok alkották a hajótestet.
Manapság a kedvtelési és sport hajók túlnyomó részben több rétegű üvegszál-műgyanta rétegelt anyagból, un. GRP-ből (üvegszál erősítésű műanyag) készül. Ennek lényege, hogy egy negatív sablon belső oldalára több rétegben egymás után felhordanak műgyantát és üvegszál rétegeket. Majd száradás (a gyanta térhálósodása) után az egész szerkezetet ki lehet venni a sablonból.

No, de térjünk vissza új, 70 lábas hajóinkhoz.


A próbák során kiderült, hogy a hajótest bizonyos pontjain a gyanta nem megfelelően lett a hajótest kialakítása során felhordva. Ez igen komoly probléma, hiszen a nem a tervezettnek megfelelő szilárdságú hajótest komoly veszélyforrás: van gyenge pontja! Márpedig itt is igaz, amit a láncokra szoktak mondani: egy hajótest olyan erős, mint a leggyengébb pontja.

A jó hír, hogy a GRP technológia rendkívül jól és viszonylag könnyen javítható. Azaz további üvegszál és műgyanta rétegek felhordásával eredeti, gyári minőségben javítható. Persze komoly mérnöki tudás kell hozzá, hogy kiszámolják és megmondják, hol és mennyi további anyagra van szükség a kellő megerősítéshez.

Sajnos a dolgok jelenlegi állása szerint a hajók tesztje és csatasorba állítása („behajózása”) több héttel meg fog hosszabbodni. A már leszállított 6 hajót Angliában, míg a többit Kínában, a Qingdao-i gyárban javítják.

Ez azt is jelenti, hogy némileg át kell ütemezni az utolsó tréningeket, amikor már mindenkinek az új hajókon kellene tréningezni. Ez persze nem kis logisztikai feladatot ad a szervezőknek, de nagy rutinnal biztos megbirkóznak vele.

Jó hír, hogy egyelőre, nem változik az augusztusra tervezett indulás, de biztosan besűrűsödnek a felkészítési feladatok az indulás előtti hetekre.

Az új 70 lábas hajók behajózásáról további képeket itt találtok.

‹‹‹ Előző hír                                                                                                             Következő hír ›››