Nagyutazás
Bacsó Tibor és Ádám a föld körül – szelek szárnyán

Site Search

‹‹‹ Előző hír                                                                                                       Következő hír ›››

Napló 2013. szeptember 23.


2013.09.24.

Amikor az ember egy nagyobb túrára indul, szinte mindig van egy listája (még ha csak gondolatban is), amit az út során folyamatosan pipálgat, hogy mi az ami „megvolt”.

Nekünk megvolt az első tengeri viharunk (utána meg a többi). Szerencsére az elsőt nappal kaptuk, és nem volt túl heves, ellenben bőséges csapadékot hozott. Eleinte mindenki ódzkodott, de amikor világossá vált az elkerülhetetlen, akkor egymás után dobtuk le a ruhákat, előkerült a szappan és a sampon és mindenki heves tisztálkodásba kezdett a fedélzeten. Akinek bővebb csapadékra volt szüksége, az egyszerűen a vitorla alá állt, ami a rajta összegyűlt vizet bőséges mennyiségben adagolt. A fedélzetet is jól átöblítette az eső, sőt még ruhát mosni is volt lehetőség.

Ezt követően rájöttem, hogy ezen az éghajlaton megfelelőbb viselet a fürdő gatya, mint a profi vitorlás nadrág, úgyhogy (egységesen a legénység férfi tagjaival) átváltottunk fürdőgatya félmeztelen viseletre. Az egészben csak az a kellemetlen, hogy a fedélzeten állandóan viselni kell a mentőmellényt, ami folyamatosan dörzsöli az ember nyakát, ha nincs alatta valami galléros póló.

Egészen vicces látványt nyújt néhány fehérbőrű angol/ír vitorlázó társam, ahogy leégtek a mentőmellény körvonalával.

Az első vihar után jött a többi éjszaka, olyan számossággal és kiterjedéssel,hogy egyszerűen nem lehetett ellavírozni közöttük, mint ahogy korábban tettük. Fantasztikus látvány ilyen közvetlen közelről megélni, ahogy ezek a trópusi viharok létrejönnek, villámlással, felhőszakadással, majd egyszerűen eltűnnek és kiderül az ég. Egészen máshogy látom ezek után a korábban annyira félt viharokat. Megfelelő és időbeni felkészüléssel gyakorlatilag veszélytelenül át lehet vészelni őket.
Arról nem is beszélve, hogy az élénk szélben milyen jól lehet haladni. Ezt most persze visszasírjuk és várjuk, hogy jöjjön egy zivatar, ugyanis megérkeztünk a Doldrums-ba. Mint korábban írtam, itt inkább vertikális a légmozgás, ami különlegesen jól látszik a felhő képződményeken is, ahogy felfelé építkeznek, majd a tetejük visszahajlik nagy magasságban északnak, ahol megindul a horizontális szélmozgás.

Amellett, hogy rendkívüli a hőség és a páratartalom, sajnos a szélcsend még egy valamit jelent egy vitorláson: vitorlacserék vég nélküli sorát.
Különösen, hogy versenyről van szó, mindenki igyekszik a hajót mozgásban tartani és kétségbeesetten próbálunk különböző vitorla konfigurációval szelet varázsolni. Ma például a spinakker helyett felkerült az orrvitorla, mert változott a szélirány, majd felkerült helyette a szélkereső (windseeker) vitorla, amit tulajdonképpen egy nagyon kicsi spinakkerhez hasonlító könnyű vitorla, majd újra vissza a spinakker … és ez így megy annak reményében, hogy mozgásban tartjuk a hajót. Mivel nem volt szél, megint én kormányoztam (3,5 órát). Őszintén mondom nem könnyű, amikor a szélirány jelző (windex) inkább szélkerékre hasonlít és körbe-körbe pörög.
Mentálisan eléggé kifáraszt.

Mivel a Doldrums napról napra változik, ezért csak a legutóbbi előrejelzésekből derült ki, hogy nem ott a legkeskenyebb ahol korábban vártuk, hanem keletebbre, ezért irányt váltottunk és dél-keletre haladunk, remélve,hogy ott lesz némi szél,hogy átjussunk ezen a szeszélyes területen.
Tesszük ezt ráadásul úgy, hogy a külvilág nem tudja merre járunk.

Ez úgy lehetséges, hogy a versenyszabályzat szerint minden hajó „lopakodó módba” kapcsolhat 1 napig, ami azt jelenti, hogy nem közli a versenyszervező az adott hajó helyzetét, így sem a többi hajó, sem pedig más érdeklődők nem tudják merre járunk egy egész napig. A 24 óra elteltével újra megjelenünk a képernyőkön, remélhetőleg mindenki nagy meglepetésére több hellyel előrébb.

Több mint felét megtettük a távnak, de még mindig 2200 mérföld van hátra Rióig. Hosszú lesz az út.

Kíváncsi vagyok, hogy a csapat hogyan alakul mire odaérünk, mert végre megjelentek a team dinamika első komoly konfliktus jelei. Van néhány „kiszemelt” csapattag, akiket a többiek elkezdtek kipécézni és vannak kisebb csoportok, akik „szövetkeznek” egyes kiszemelt „áldozatok” ellen. Én igyekszem ebből kimaradni, mert sokkal érdekesebb kívülről nézni a fejleményeket.

Sajnos a skipperünk nem tesz semmit azért, hogy a csapat gyorsan keresztüljusson ezen a nehéz szakaszon. Ellenkezőleg még ötleteket ad az általa favorizált embereknek, hogy hogyan lehet másokat elizolálni. Sajnálatos. Hiába, elsősorban ezek a kiválasztott skipperek nem menedzserek, hanem hajósok, úgyhogy sok tanulnivalójuk van, hogy hogyan kell 20 vadidegent egy jól működő (nem utolsósorban versenyképes) csapattá kovácsolni.

A helyzetet nem segíti a kibírhatatlan hőség, csak tovább csökkenti az emberek tolerancia küszöbét. Ugyan hétfőre virradóan volt egy kis szelünk, ami mozgásban tartott bennünket, de reggelre megálltunk. A rövid ideig tartó haladást a repülőhalak támadása tette még érdekesebbé. Szabályosan veszélyes magasságban repültek (több is) a fedélzet felett. Az egyik majdnem kivitte a skipperünk szemét!

Helyzetünket illetően némileg vígasztal bennünket, hogy az egész mezőny összezsúfolódott kb. 50 mérföldön belülre, sőt sereghajtókból a hivatalos 8. helyre kerültünk. Hogy ezután mi következik, az nagyban a szerencse kérdése, ugyanis a hétfő reggeli megállás csak megerősítette, hogy a Doldrumsban vagyunk. Ezt követően minden más lutri.

Ugyan később délelőtt sikerült megindítani a hajót, de alig mozgunk.
Szerencsétlenségeink sora tovább folytatódott. Éppen a konyhában voltam (konyhaszolgálaton), amikor óriási robajjal lezuhant a szélcsendben egyébként oda-vissza csattogó nagyvitorlánk. Rövid elemzés után rájöttünk, hogy elszakadt a nagyvitorla felhúzó kötelünk. Még szerencse, hogy bőven volt időnk megjavítani a szélcsendben. Ez arra is alkalmat adott, hogy a szolgálatot folyamatosan felmondó „hivatalos” kötélvég összedolgozások helyett az általam javasolt megoldással váltsuk ki a gyenge pontokat.
Hétfőn délután végre megindultunk és nagyon lassan „csúszunk” délre, remélve, hogy mihamarabb kikerüljünk a Doldrumsból.

A konyhaszolgálatra visszatérve, részben könnyű dolgom volt, mert nem dőlt a hajó (hiszen álltunk), részben pedig nehéz a kibírhatatlan hőség miatt.
Nem tudom pontosan megmondani hány fok lehet, de valahol 35-40 fok között lehet az igazság, árnyékban.

A konyhában ehhez még hozzájön a tűzhely és a sütő hője, szóval garantált a folyamatos izzadás, de olyan mértékben, hogy egész nap folyamatosan folyik rólunk a víz. Mindemellett nagy elégtételt jelentett számomra, hogy kenyeret gyúrtam és sütöttem a holnapi reggelihez, sőt csoki tortát is csináltunk meglepetésként vacsorára.

A kaja továbbra is komoly kreativitást igényel, mert szinte minden nap bab- és borsókonzerv kerül ki az aznapi csomagból. Inkább az változik, hogy tészta vagy rizs van hozzá, ill., hogy mennyire kreatív a szakács.
A mai olaszos tonhalas tészta ugyan elfogyott, de érezhetően kedvtelen volt a társaság, alig beszélnek az emberek, inkább ki-ki magában ücsörög és próbál árnyékot találni a fedélzeten.
Az ebédhez hűtött valódi jeges teával próbáltuk lehűteni a hangulatot. Nagy siker volt, vacsorára is kértek.

Technikai problémáink maradtak, de valószínűleg nem mi állunk a legrosszabbul, mert a ma hivatalos e-mailben kellett lejelentenünk, hogy mennyi az édesvíz készletünk. Azt is tudjuk, hogy néhány további hajón is problémák vannak a vízkészítővel, de valószínűleg komolyabbak, mert a mienk ugyan szivárog, de legalább csinál édesvizet. Valószínűleg van, ahol teljesen felmondta a szolgálatot.

A tenger egyébként olyan sima, hogy medencének is beillene. Kár, hogy nem mehetünk úszni egyet …




‹‹‹ Előző hír                                                                                                            Következő hír ›››